lauantai 18. toukokuuta 2013

Kassan molemmilla puolilla

Kaupassa käynti alkaa olla enemmän ja vähemmän itsepalvelua, kun itsepalvelukassat lisääntyvät ja asiakas saa itse höylätä maksu- ja etukorttinsa maksukorttilaitteessa. Silti toivoisi asiakaspalvelijoilta vähän huomiota. Joskus kassat eivät kerro summaa, joka pitäisi maksaa tai katso asiakastaan silmiin ja puhuvat kollegalleen asiakaspalvelutilanteen ollessa vielä kesken. Turhauttavaa ja epäkohteliasta? Kyllä, mutta osaavat ne asiakkaatkin. 

Nemon kustantamossa Aasiakas ei ole koskaan oikeassa -kirjassa vuodelta 2009 on paljon esimerkkejä erikoisista asiakkaista. Ranskalaisen kassaneidin kärsimyksistä kirjoitti Anna Sam niin ikään vuonna 2009 kirjan Les tribulations d'une caissière, joka on käännetty englanniksi. 

Itselläni varsinaisesta kahvila/kioskikassatyöskentelystä on jo aikaa mutta nämä tapaukset ovat jääneet mieleeni: 


  • Suutelen kättänne -tyypit ovat lähinnä hämmentäneet minua. 
  • Urheilutapahtumassa mies tulee tiskille ja sanoo "yks" - lienee sanomattakin selvää, että hän haluaa oluen. 
  • Turistikohteessa aikuinen mies sanoo myyjälle "kuningatar" - haluaa siis kuningatarjäätelön - ei suinkaan puhuttele myyjää ;)
  • Englantia puhuva mieshenkilö ohjeistaa jälkikasvuaan: "Tell the lady what you want." Kestää hetken tajuta, että kyseessä oleva Lady on minä. Hieman on erilainen kaiku kuin suomen kielen sanoilla täti tai setä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti